Recenzie "Julie si Julia" de Julie Powell

miercuri, 2 iulie 2014

| | |
What they said: "Ajunsa la 30 de ani si impotmolita intr-o slujba de secretara fara perspective, Julie Powell se hotaraste sa demareze un ambitios proiect: sa gateasca intr-un an 524 de retete din cartea Mastering the Art of French Cooking, scrisa de nonconformista Julia Child. Numai ca retetele nu sunt nici simple si nici foarte clar explicate.
Julie se pune pune pe gatit- la sugestia lui Eric, sotul sau (care se manifesta surprinzator de tolerant si iubitor-incepe sa-si consemneze aventurile gastronomice pe un blog, spre deliciul cititorilor ei."

What I say: Nu am fost niciodata o persoana gurmanda. Chiar si in ziua de azi, mama are grija sa imi povesteasca cat de putin mancam cand eram mica si cat de mult gatea, in speranta ca va gasi, pana la urma, un fel de mancare pe care sa il accept cu placere. De asemenea, nu am fost niciodata interesata de bucatarie, pana acum o luna. Postul meu de spalator de vase mi se parea de zece ori mai atractiv decat sa amestec intr-o oala pana cand imi cadea bratul. Bineinteles, pentru ca am o varsta, mereu mi-am dorit sa scriu asta, ma face sa par batrana si inteleapta am asistat de multe ori la infaptuirea unor mese absolut delicioase, ba chiar pot sa spun ca am avut o perioada in care adoram sa fac clatite, cu bunica mea. Si totusi, niciodata nu m-am gandit la mine ca si la o persoana care intr-o buna zi va sta langa un cuptor, gata sa isi scoata briosele cu ciocolata afara. Imi place sa ma gandesc ca sunt mai mult o Lorelai Gilmore: functionez pe baza de cafea, dulciuri si pizza.
filozofia mea de viata :)
Asa ca poate va intrebati... ce Dumnezeu fac eu cu o carte despre gatit frantuzeste, Julia Child si dezosarea ratelor? Mi-ar placea sa va luminez, dar raspunul meu este categoric un mare "nu stiu". Dar cand am aflat ca cei de la Curtea Veche vroiau sa o publice, am stiut ca am sa dau buzna in prima librarie care o sa imi iasa in cale, am sa o devorez si am sa o ador. Si ghiciti ce? Exact asa s-a intamplat!
Prima data am auzit de "Julie si Julia" prin intermediul Irinei si al entuziasmului ei legat de aceasta carte. Apoi am aflat ca s-a facut si un film, in care joaca Meryl Streep (si eu o ador pe Meryl Streep!).Mai traziu, cartea a fost tradusa. Asa ca, vedeti voi, totul a mers mana in mana, pana cand am ajuns aici.
Inspirata dupa o poveste reala, a carei protagonista este chiar scriitoarea, Julie Powell ne dezvaluie povestea care a stat in spatele blogului si succesului sau rasunator. La varsta de 30 de ani, Julie este complet nemultumita de viata ei. E drept, are un sot extraordinar, dar niciun copil, o slujba ingrozitoare care o forteaza sa lucreze intr-un cubicle, un apartament la periferia orasului, care pare sa se clatine din cauza zgomotului si o mama care chiar pune presiune pe capul ei, desi e in Texas. Categoric nu cea mai frumoasa viata pe care ti-ai putea-o dori, si sub povara ei eroina noastra simte ca se invarte intr-un cerc vicios, fara scop.
Salvarea vine sub forma unei idei indraznete si a unei carti vechi, de care Julie era fascinata inca decand era micuta: pe perioada unui singur an, ce consta in 365 de zile, protagonista noastra va gati absolut fiecare reteta din Mastering the Art of French Cooking de Julia Child, 524 la numar, si isi va consemna aventurile culinare pe un blog dedicat provocarii. Nu pare atat de greu, nu? Daca ati raspuns cu nu la intrebarea asta... ati spus o gluma buna :)
Poate ca dupa ce ati citit ce am scris mai sus, va ganditi ca subiectul nu este atat de interesant. Daca vroiati sa cititi despre aventuri culinare, mai bine luati o carte de Julia Child sau Jamie Oliver, hm? Si aici vin eu, ca sa va schimb parerea.
Desi am crezut initial ca "Julie si Julia" va fi o carte despre mancare, mancare si iar mancare, m-am inselat amarnic. Bineinteles ca exista o tona de mancare inclusa, ca doar este despre un experiment culinar, insa, in mod surprinzator, accentul cade pe viata si sentimentele lui Julie, care se imbina atat de frumos cu aventurile ei nocturne in fata cuptorului si initierea ei in blogosfera! Asa ca, vedeti voi, in loc sa cititm despre cum se face boeuf bourguignon, avem doar o simpla mentiune despre acesta reteta si suntem lasati sa ne delectam cu gandirea incalcita a protagonistei, incercarile de a intelege ceva din exprimarea complicata a cartii, goana dupa cele mai proaspete bucati de carne, ziua ingrozitor de aglomerata de la servici, cele mai noi patanii ale prietenelor si niste farame de amintiri legate de MAoFC si copilarie.
Nu mare mi-a fost mirarea cand, dupa doar cateva pagini am inceput sa rad in hohote. Poate ca provocarea va dat impresia ca Julie este o bucatareasa innascuta, cu capul pe umeri in bucatarie. Nu este nici pe departe asa! Cu toate ca poseda un anumit talent, fata noastra are foarte mult de munca pana sa atinga gusturile rafinate ale Juliei Child. Si, ca mai toti bucatarii aflati in perioada de maturizare, face niste greseli delicioase :D De asemenea, umorul in stare pura dat de stilul de scriere foarte natural, fara impopotonari, m-a facut sa zambesc pe tot parcursul volumului, in timp ce fiinta mea s-a contopit cu a eroinei. Am rezonat la un nivel inalt cu personajul, tocmai datorita simplitatii cu care isi expune gandurile, precum si a modului comic si ironic in care o face. Nu ma credeti? Primul capitol se numeste Drumul catre iad este pavat cu praz si cartofi.
Poate ca faptul ca este bazat pe o intamplare reala ii da si mai multa credibilitate, insa pot sa va spun ca, in urma lecturii, am fost cu adevarat Julie Powell, timp de doua zile si 302 pagini. I-am simtit si trait entuziasmul atunci cand a aparut primul comentariu pe blog, precum si frustrarea cand o prajitura se transforma intr-un dezastru. Si vreti sa va mai surprind cu ceva? Dupa cartea asta, m-am apucat si eu de gatit. Bineinteles, nu vreau sa demarez niciun proiect care sa ma faca sa omor homari, dar am inceput cu pasi timizi sa fac deserturi si acum pot sa va spun ca ador, pur si simplu, sa stau in bucatarie! Parca mananc mai bine, imi place sa descopar combinatii noi si am intrat si in capitolul "mancare adevarata". Vineri am facut ratatouille si a iesit demential.
Recomand din inima cartea lui Julie Powell. Nu numai ca va va trezi interesul pentru bucatarit, dar cu siguranta o sa va faca sa gustati mai pe indelete viata. Volumul se citeste usor, aveti parte de o lectura teribil de placuta si amuzanta, in care gasiti de toate: personaje haioase, o poveste foarte draguta, intamplari care mai de care mai traznite si cea mai fina mancare. Va lasa gura apa!
Si DUPA puteti sa vizionati si filmul, la fel de reusit!
Titlu: Julie si Julia
Titlu original: Julie and Julia